با وجود اینکه برخی معتقدند بازار صنایع دستی در حال آب رفتن است اما آمارها و بررسی ها نشان می دهد که این بازار نه تنها کوچک تر از گذشته نشده است، بلکه طی دست کم دو سال گذشته این بازار جان گرفته و به سبکی جدید توانسته محصولات خود را افزایش دهد و ایجاد اشتغال بیشتری نیز داشته باشد.

 

دنیای امروز به دنیای دیجیتالی تبدیل شده و هرکدام از ما حداقل ۲ بار اینترنتی در ماه را تجربه کرده ایم. از همین رو بازار صنایع دستی نیز از این عرصه عقب نمانده و سایت های اینترنتی صنایع دستی در کشور فعال شده است.

تاکنون حدود ۸۰ سایت در این حوزه فعال شده اند که به اینترنتی محصولات صنایع دستی مشغول هستند. محصولات این بازار دو نوع مشتری دارد که یکی از آنها مشتریان ایرانی هستند که به تازگی صنایع دستی را به عنوان کالاهای مصرفی در سبد خود قرار داده اند و دیگری توریست های خارجی هستند که تنها با یک کلیک و ورود به یکی از این ۸۰ بازار مجازی می توانند محصولات مورد نظر خود را سفارش دهند.

توریست های خارجی عمده مشتریان این بخش محسوب می شوند که با فعال شدن بازار استارت آپی چالش اصلی آنها که دسترسی نداشتن درآن واحد به تمامی محصولات صنایع دستی موجود در کل کشور بوده حل شده است، در حالی که امروز با ورود به این سایت ها و تنها با ورود به سامانه اینترنتی می توانند حتی قبل از سفر خود به ایران خود را برنامه ریزی کرده و سفارش دهند و به محض ورود به کشور سفارش های خود را تحویل بگیرند.

با توجه به اینکه صنایع دستی یکی از بخش های مهم فرهنگی کشور است؛ در بخش های مختلف اقتصادی همچون اشتغال زایی، ارزآوری و. از اهمیت قابل توجهی نیز برخوردار است. با گسترش فعالیت حوزه صنایع دستی فرهنگ یک کشور به سایر کشورها منتقل می شود که در ادامه موجب گفتمان سازی و میزان قابل توجهی مبادلات تجاری و بازرگانی آن کشور خواهد شد، از همین رو اغلب کشورهای پیشرفته تسخیر صادرات را در گرو صنایع دستی می دانند. تاکنون نیز در جهان ۳۰۰ محصول از صنایع دستی ایران به ثبت رسیده است که از نظر تنوع کشور ما در میان سه کشور برتر دنیا جای گرفته است.

فعالیت در حوزه صنایع دستی موجب شده حدود ۲ میلیون نفر هزینه معیشت خود را از طریق تولید چنین محصولاتی کسب کنند. در حال حاضر سهم صنایع دستی کشور از تولید ناخالص ملی بیش از ۹/ ۲ درصد است و افراد می توانند با حدود ۵۰ میلیون تومان یک شغل در بخش صنایع دستی ایجاد کنند.

یکی از طرح های تجاری سازی مربوط به گران ترین دست سازهای ایرانی(صنایع دستی) ورود به عرصه تجارت الکترونیک است تا با استفاده از شرایط حاکم در این روش میزان صنایع دستی افزایش یابد و مشتریان داخلی و خارجی نیز برای دسترسی به پرطرفدارترین سوغاتی ایرانی مجبور به سفر به شهرهای مختلف جهت محصولات صنایع دستی نباشند.

فعالان استارت آپ های موجود در حوزه گران ترین دست سازهای ایرانی به «دنیای اقتصاد» عنوان کردند: هدف اصلی آنها از ایجاد چنین سایت هایی افزایش میزان صنایع دستی، ورود به عرصه مجازی، حضور یک کسب و کار جدید در کنار کسب و کارهای قدیمی و راحت از راه دور بوده است.

مسوولان این بازار های مجازی صنایع دستی درخصوص تاثیر این استارت آپ ها بر میزان تصریح کردند: حضور بازار مجازی صنایع دستی بر افزایش مشتریان تاثیرات قابل توجهی داشته است به طوری که برخی از مشتریان نیز محصولات را از سایت های فعال انتخاب کرده و سفارش تلفنی نیز می دهند که تاکنون به این سبک موجب افزایش حدودا ۸۵ درصدی محصولات شده است. علاوه بر آن بورس های الکترونیکی صنایع دستی موجب شده ذائقه و نیاز مشتریان نیز شناسایی و به تولیدکنندگان انتقال یابد.

در واقع با این کار تولیدکنندگان به سمت تولید محصولاتی مطابق با نیاز مشتریان حرکت می کنند که بر میزان و تولید هوشمند تاثیرگذار بوده است. همچنین اغلب تولیدکنندگان پرطرفدارترین سوغاتی های ایرانی به جهت وجود تحریم ها و مشکلاتی که در گمرک وجود دارد، نمی توانند به صورت مستقل محصولات خود را به طرفداران خارجی آن عرضه کنند، بنابراین اغلب هنرمندانی که نمی توانند چنین موانعی را از میان بردارند جهت محصولات خود به سامانه های الکترونیکی محصولات صنایع دستی مراجعه می کنند.

بررسی های نشان می دهد ذائقه مصرف کنندگان داخلی از گران ترین دست سازهای ایرانی کالاهایی با مصرف کاربردی هستند و تمایل آنها به صنایع دستی با استفاده دکوری روندی کاهشی به خود گرفته است. در واقع هدف از ایجاد بورس الکترونیکی صنایع دستی ساماندهی الکترونیکی، قیمت گذاری در صنایع دستی، شناسایی اجناس تقلبی، رتبه بندی کیفی محصولات تولیدی، برندسازی صنایع دستی ایران، استانداردسازی در بسته بندی، صدور شناسنامه تمبردار و. است.


بنابراین با توجه به اینکه میدان امام اصفهان به عنوان بزرگ ترین بازار صنایع دستی در جهان ثبت شده است، صنایع دستی ایران یکی از پرطرفدارترین سوغاتی ها در جهان محسوب می شوند که برای معرفی آنها به جهان نیازمند بهره بردن از فضای مجازی هستیم. علاوه بر آن نیز باید در حوزه صنایع دستی ایران هرچه سریع تر برند گردشگری شکل گیرد تا با ثبت آن روی محصولات داخلی از ورود محصولات بی کیفیت و تقلبی با نام صنایع دستی ایران جلوگیری کنیم.

منبع: دنیای سفر و گردشگری



عشق سفر صنایع ,دستی ,محصولات ,بازار ,کشور ,مشتریان ,صنایع دستی , صنایع ,میزان ,محصولات صنایع ,دستی ایران منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

درس و مدرسه سایت تخصصی آموزش زبان انگلیسی ماساژ و فیزیوتوراپی مهدرمان بهترین سایت هر چی که بخوای اولین مرجع Arma 3 در ایران jhhhhh